Att bli bankkund

Att bli bankkund – därför ställer banken frågor

När du vill öppna ett bankkonto i Sverige är banken skyldig att ställa frågor om din identitet och hur du planerar att använda kontot. Det är ett krav enligt penningtvättslagen och syftar till att förebygga brottslig verksamhet. Informationen du lämnar hjälper banken att skydda både dig som kund och samhället i stort. Alla banker måste följa dessa regler men processen kan variera mellan olika banker.

Varför ställer banken frågor?

För att banken ska få öppna ett konto åt dig måste den veta din identitet och vad du ska använda kontot till. Det står i den svenska penningtvättslagen.  

Bankerna har ett ansvar för att motverka brottslig verksamhet och skydda kunder, företag och samhället i stort från brottslig verksamhet. På så sätt bidrar bankerna till att motverka en rad brott, såsom penningtvätt, bedrägerier, människohandel (prostitution), knarkhandel, terrorismfinansiering, illegal vapenhandel, skattefusk, mutbrott och sanktionsbrott. 

Det är viktigt att du svara ärligt och fullständigt på bankens frågor och lämnar de dokument banken ber om. Om banken måste påminna dig kommer det att ta längre tid att få ett konto. Om banken inte får den information som efterfrågas, får banken inte erbjuda dig ett konto. I vissa situationer kan banken också bli tvungen att avsluta ditt konto.

Banken ställer frågor till dig vid möten, i telefonbanken, via brev, i internetbanken och i bankens app. Frågorna ställs när du blir kund och även senare.  Alla kunder får inte frågorna samtidigt och frågorna kan variera.

Mer information om varför banken måste ställa frågor finns här (länk till Därför måste banken ställa frågor)

Vem har rätt till bankkonto?

Du som bor i EU/EES har rätt till ett betalkonto i den bank du själv väljer, under förutsättning att du svarat på bankens frågor. Tänk på att inte alla banker erbjuder betalkonto. Du kan ha betalkonton i flera banker.

Du har rätt till ett betalkonto även om du inte är svensk medborgare eller inte har svenskt personnummer, inte har svensk id-handling, inte har fast inkomst eller har skulder. Rätten till konto gäller även för dig som endast ska vara i Sverige en begränsad tid, som studenter, doktorander, gästföreläsare, gästarbetare och ambassadpersonal. Rätten till konto gäller även asylsökande och personer som omfattas av EU:s massflyktsdirektiv.

När säger banken nej?

Enligt penningtvättslagen får banken inte öppna konto om:

  • Banken inte kan identifiera dig på ett tillräckligt säkert sätt.
  • Banken bedömer att den information som du lämnar om varför du vill öppna ett konto inte är tillräcklig.
  • Banken genom att öppna ett konto bryter mot någon regel i lag eller föreskrift.

Banken får också neka dig ett konto om du tidigare varit ohederlig mot banken.

Tänk på att …

  • Du måste kunna förstå bankens frågor och kunna svara på dem. Du måste också kunna förstå den information som du får från banken. Om du inte talar svenska eller engelska bör du ta med någon som översätter åt dig till möten med banken.
  • Banken kommer att fråga hur du försörjer dig, om du till exempel får lön, studiebidrag eller pension, samt ungefär hur mycket pengar som kommer in på ditt konto.
  • Ingen annan får använda ditt konto eller dina andra banktjänster om du inte har ett avtal om det med banken. 
  • Banken kan komma att ställa ytterligare frågor.
  • Banken har rätt att spärra eller avsluta ditt konto om du eller någon annan gör transaktioner på ditt konto som banken misstänker är olagliga.

 

Vilken information behöver banken från dig när du besöker ett bankkontor?


Identifiering

Du måste alltid kunna identifiera dig.

  1. Du kan identifiera dig med en giltig svensk identitetshandling, som pass nationellt identitetskort eller BankID. Du kan också identifiera dig med ett svenskt körkort.

  2. Om du saknar svensk identitetshandling kan du identifiera dig med ett giltigt utländskt pass eller en annan id-handling med foto, där ditt medborgarskap framgår. Id-handlingen ska vara utfärdad av en myndighet eller en annan behörig utfärdare. Observera att banken kan begära att du visar upp ytterligare handlingar. Är du asylsökande och har id-handlingar som förvaras av Migrationsverket kan du hos vissa banker använda dig av LMA-kortsrutinen. Du lämnar då ett medgivande till Migrationsverket att myndigheten får lämna viss information om dig till banken. Du behöver också en kopia av din id-handling som är vidimerad av en tjänsteman på Migrationsverket. Den visar du upp på banken tillsammans med ditt LMA-kort.

  3. Om du saknar giltig identitetshandling ska du kunna visa vem du är och ditt medborgarskap med andra handlingar från en oberoende och tillförlitlig källa.

Utländska studenter

Om du är en utländsk student behöver du kunna identifiera dig enligt ovan. Dessutom behöver du:

  • Uppehållstillstånd eller visum (gäller ej EU-medborgare).
  • Antagningsbesked från universitetet där utbildningens varaktighet framgår.

Ambassadpersonal

För dig som är anställd vid en ambassad i Sverige finns mer information här på engelska. 

Behov av bankkonto


Du måste kunna förklara varför du behöver ett bankkonto och hur du kommer att använda det. Du kan till exempel ha behov av ett konto för att hantera din vardagsekonomi (sätta in din lön eller annan ersättning, och betala räkningar). Du kan också behöva ett bankkonto för att spara pengar långsiktigt. Banken kan ställa frågor om ungefär hur mycket pengar som ska komma in på kontot och varifrån de kommer. Du kan behöva visa till exempel lönespecifikationer eller bidragsbeslut som underlag.

Banken kan också ställa andra frågor för att få mer kunskap om dig som kund. Banken kan ställa frågorna igen vid en senare tidpunkt för att kontrollera att uppgifterna fortfarande stämmer.

Får du inbetalningar eller insättningar, som ett arv eller en gåva, kan banken vilja se bodelningshandlingar och gåvobrev som underlag. Tar du emot betalningar kan banken vilja se ett avtal eller ett kvitto. Du kan också t få frågor om betalningar och överföringar du gör där banken behöver veta mer om mottagaren.