Aktuellt från Bankföreningen

Bli svårlurad – skydda dig mot bedrägerier

Under november genomför Sveriges banker och Svenska Bankföreningen för sjätte gången i rad den gemensamma nationella informationskampanjen Svårlurad! Kampanjen syftar till att öka kunskapen om hur ett bedrägeri kan gå till och hur man kan skydda sig mot att bli lurad.

Bankinitiativet Svårlurad! når ut brett över hela landet och fokuserar särskilt på sms- och telefonbedrägerier. Målet är att så många som möjligt, i alla åldrar, ska bli medvetna om hur ett bedrägeri kan gå till och hur man kan undvika att bli utsatt.

Kampanjen startar den 3 november och kommer att synas i TV, digitalt och i sociala kanaler. Bankerna sprider också budskapen i sina egna kanaler - bland annat via hemsidor och i sociala medier. svårlurad.se finns samlad information med råd och tips.

Informationskampanjen Svårlurad! är en del i bankernas arbete med att motverka bedrägerier.

Ett annat viktigt bankgemensamt initiativ är det omfattande åtgärdspaket som respektive bank nu har infört för att ytterligare stärka kundskyddet.

Åtgärderna omfattar bland annat tidsfördröjningar av vissa transaktioner, beloppsgränser för betalningar och extra kontroll vid betalningar, till exempel att transaktionen måste godkännas av en för kunden betrodd person. Dessutom utvecklar bankerna sina system för övervakning av transaktioner.

Sammantaget har åtgärderna gett resultat. Enligt statistik från Polisen minskade brottsvinsterna från telefonbedrägerier med 40 procent från 2023 till 2024, och trenden har fortsatt hittills i år.