Stärkt kundskydd mot investerings- och romansbedrägerier
Bankerna stärker ytterligare kundskyddet mot bedrägerier genom bankgemensamma åtgärder, framför allt riktade mot investerings- och romansbedrägerier. Det beslutade Svenska Bankföreningens styrelse på det senaste mötet.

För att förhindra de kriminellas möjligheter att utnyttja det finansiella systemet presenterade Bankföreningen och dess medlemsbanker i maj förra året en mängd bankgemensamma åtgärder för att ytterligare stärka kundskyddet mot bedrägerier. Samtliga Bankföreningens medlemsbanker står bakom åtgärdspaketet och de flesta av åtgärderna är nu genomförda.
– Vi kan redan nu se att åtgärderna har gett resultat. Brottsvinsterna från telefonbedrägerier minskade med drygt 40 procent under 2024 jämfört med 2023 och den trenden fortsätter även i år, säger Hans Lindberg, vd för Svenska Bankföreningen.
Trots omfattande åtgärder är bedrägerierna fortsatt ett stort samhällsproblem. Även om brottsvinsterna har minskat är sms- och telefonbedrägerier fortsatt på en hög nivå och det senaste året har framför allt investerings- och romansbedrägerier ökat stort. Det finns därför behov av att vidta ytterligare åtgärder för att stärka kundskyddet.
Åtgärdspaketet har nu kompletterats med bankgemensamma åtgärder riktade mot investerings- och romansbedrägerier. Åtgärderna beslutades i Bankföreningens styrelse i maj och ska vara genomförda i bankerna så snart som möjligt, senast under 2026.
Åtgärderna innebär bland annat att:
· Bankerna ska ha rutiner för att informera och på annat sätt hantera kunder som kan misstänkas vara eller ha blivit utsatta för bedrägeri. Kunderna blir ofta manipulerade och behöver bli informerade om vad som pågår för att förhindra att de utför transaktioner som är del i ett investerings- eller romansbedrägeri. Det är utmanande för bankerna att nå fram till sina utsatta kunder och få dem på andra tankar. Informationen kan behöva ges vid upprepade tillfällen.
· Förhindra och begränsa att skärmdelningsverktyg används vid olika former av bedrägerier. Det kan ske genom att utveckla övervakningssystemen för att kunna upptäcka om kunden använder skärmdelningsverktyg vid användningen av bankens tjänster. Fjärrstyrning är mycket vanligt vid investeringsbedrägerier.
· Sprida kunskap för att uppmärksamma riskerna för att bli utsatt för bedrägeri, till exempel investerings- eller romansbedrägeri.
– Att bekämpa bedrägerier i alla dess former är ett tålamodskrävande arbete och vi kan inte slå oss till ro. Med de åtgärder som bankerna i dialog med regeringen, Polismyndigheten, andra brottsbekämpande myndigheter och företag vidtar har jag stor tilltro till att vårt arbete ger fortsatt goda resultat, säger Hans Lindberg.
För mer information, vänligen kontakta:
Lena Barkman, kommunikationschef Svenska Bankföreningen, 070-258 22 10