Aktuellt från Bankföreningen

Stärkt kundskydd mot investerings- och romansbedrägerier

Bankerna stärker ytterligare kundskyddet mot bedrägerier genom bankgemensamma åtgärder, framför allt riktade mot investerings- och romansbedrägerier. Det beslutade Svenska Bankföreningens styrelse på det senaste mötet.

För att förhindra de kriminellas möjligheter att utnyttja det finansiella systemet presenterade Bankföreningen och dess medlemsbanker i maj förra året en mängd bankgemensamma åtgärder för att ytterligare stärka kundskyddet mot bedrägerier. Samtliga Bankföreningens medlemsbanker står bakom åtgärdspaketet och de flesta av åtgärderna är nu genomförda.

– Vi kan redan nu se att åtgärderna har gett resultat. Brottsvinsterna från telefonbedrägerier minskade med drygt 40 procent under 2024 jämfört med 2023 och den trenden fortsätter även i år, säger Hans Lindberg, vd för Svenska Bankföreningen.

Trots omfattande åtgärder är bedrägerierna fortsatt ett stort samhällsproblem. Även om brottsvinsterna har minskat är sms- och telefonbedrägerier fortsatt på en hög nivå och det senaste året har framför allt investerings- och romansbedrägerier ökat stort. Det finns därför behov av att vidta ytterligare åtgärder för att stärka kundskyddet. 

Åtgärdspaketet har nu kompletterats med bankgemensamma åtgärder riktade mot investerings- och romansbedrägerier. Åtgärderna beslutades i Bankföreningens styrelse i maj och ska vara genomförda i bankerna så snart som möjligt, senast under 2026. 

Åtgärderna innebär bland annat att:
·      Bankerna ska ha rutiner för att informera och på annat sätt hantera kunder som kan misstänkas vara eller ha blivit ut­satta för bedrägeri. Kunderna blir ofta mani­pu­­lerade och behöver bli in­for­­merade om vad som pågår för att förhindra att de utför trans­aktioner som är del i ett in­ve­sterings- eller romans­­bedrägeri. Det är utmanande för bankerna att nå fram till sina utsatta kunder och få dem på andra tankar. Informationen kan behöva ges vid upp­repade tillfällen.

·      Förhindra och begränsa att skärmdelningsverktyg används vid olika former av bedrägerier. Det kan ske genom att utveckla övervakningssystemen för att kunna upptäcka om kunden använder skärmdelnings­verktyg vid an­vänd­ningen av bankens tjänster. Fjärrstyrning är mycket vanligt vid investeringsbedrägerier.

·      Sprida kunskap för att uppmärksamma riskerna för att bli utsatt för bedrägeri, till exempel investerings­- eller romans­bedrägeri.

 

– Att bekämpa bedrägerier i alla dess former är ett tålamodskrävande arbete och vi kan inte slå oss till ro. Med de åtgärder som bankerna i dialog med regeringen, Polismyndigheten, andra brottsbekämpande myndigheter och företag vidtar har jag stor tilltro till att vårt arbete ger fortsatt goda resultat, säger Hans Lindberg.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Lena Barkman, kommunikationschef Svenska Bankföreningen, 070-258 22 10